Connect with us

Koulutus

Miksi ei kytt rankaisua koulutuksessa

Published

on

Tämä teksti on tarkoitettu ohjenuoraksi koiranomistajille , joilla on jonkinlaisia ongelmia koiran kanssa eikä tietoa toimivista koulutustavoista. Vailla tietoa rankaisuvaihtoehtojen oikea-aikaisesta ajoittamisesta tai niiden voimakkuuden käyttämisestä saatetaan rankaisulla tuottaa negatiivisia vaikutuksia. Kun olet vasta hakeutumassa kouluttajan opastukseen voi artikkeli auttaa sinua tunnistamaan, mitä omatoimisesti kannattaa ja ei kannata tehdä.

Tarkoitus ei ole antaa suoria koulutusohjeita omatoimiseen käytöksen kouluttamiseen tai tavallisesta peruskäyttäytymisestä poikkeaviin koiraongelmiin, kuten käytöshäiriöihin tai tapauksiin, joiden taustalla on syytä epäillä myös fysiologisia ongelmia. Myös monet koiralajien yleisesti käytössä olevat koulutustavat poikkeavat tästä tekstistä, jonka tarkoituksenmukaisuus ei ole antaa koulutusohjeita jo osaaville harrastajille tai ammattilaisille, vaan opastaa tavallista, koiraongelmista kärsivää koiranomistajaa välttymään ennen kouluttajan tapaamista pahimmilta virheiltä, jotka voivat viivästyttää koulutusprosessin kulkua.

Pohtiessasi sinulle ja eläimellesi sopivaa koulutusmetodia, ehdotan aloittamaan kysymällä itseltäsi mitä odotat koulutukselta.

Uskoisin, että me kaikki haluamme eläimemme olevan reipas ja iloinen harjoittelukaveri. Toivottu käytös tietenkin halutaan myös saada aikaan ja usein mielellään tulevan viidentoista vuoden tarpeiksi. Pitkäkestoisia, positiivisia tuloksia tuovia pikakeinoja koulutuksessa ei valitettavasti ole tarjolla vaikka niistä kuuleekin puhuttavan. Tällaisissa koulutuskeinoissa on usein kyse koviin ja väkivaltaisiin rankaisuun perustuvista menetelmistä joilla saadaan eläin väliaikaisesti lopettamaan kaikenlainen toiminta rankaisun pelossa.

Mitä rankaisemisesta seuraa?

Kovilla rankaisuilla kouluttamalla eläin lopettaa toiminnon rankaisun pelossa. Sen lisäksi yksilöstä riippuen jotkut eläimistä saattavat kärsiä pelosta tai menettää luottamuksensa pysyvästi. Lisäksi eläin ei näin opi toteuttamaan toivottua käytöstä – se oppii ainoastaan välttämään epätoivottua. Pahimmillaan tämä johtaa nk. opittuun avuttomuuteen, jossa eläin välttää kaikkea toimintaa ja lakkaa tarjoamasta oma-aloitteisesti tekemistä – toisin sanoen eläin “ei enää tee mitään”. Tällaista eläintä on haastavaa tai jopa mahdotonta kouluttaa eteenpäin, sillä uusien asioiden opettelu käy eläimen lukkiutuneisuuden ja haluttomuuden takia mahdottomaksi.

Valitettavasti vailla parempaa tietoa olevalle ihmiselle tällainen käytös voi naamioitua helposti sellaiseksi käytökseksi jota kuulee usein kutsuttavan rauhalliseksi ja kiltiksi. Vaikka eläin kestäisikin jatkuvan epäjohdonmukaisuuden ja pelotteet ihmiseltään, ei tällainen koulutus tuota pitkäkestoisia tuloksia. Jos eläin ei todellisuudessa olekaan oppinut mitä sen toivotaan tekevän, vaan on lakannut käytöksen tekemisen pelon vuoksi, joutuu kouluttaja toistamaan rankaisukierrettä joka päivä kun eläin ei ymmärrä, mikä on haluttu käytös.

Usein koira vain liittää esimerkiksi hihnassa tapahtuvan rankaisun toista koirakkoa ohittaessa tähän toiseen koirakkoon, jolloin mahdollisesti pelkoaggressiivinen koira alkaa pelkäämän ohikulkijoita entisestään. Eläimen kokiessa ihmisen käyttäyvän arvaamattomasti, voi seurata kuuromykkä koiraan, joka ei enää reagoi kouluttajansa tekemisiin. Tätä mukaa valitettavasti koiran omistajat usein koventavat keinojaan entisestäänkin.

Huomiotta jättämisellä positiivisia tuloksia

Eläimen epätoivotun käytöksen kanssa ei tietenkään tarvitse elää vailla koulutuskeinoja. Onnellisen ja toimivan lemmikin saavuttamiseksi tarvitaan menetelmiä jotka eivät aiheuta eläimelle kroonista ahdistusta ja jotka auttavat eläintä ymmärtämään minkälainen käytös on toivottua. Epätoivotun käytöksen huomioimatta jättämisellä ja toivotun käytöksen vahvistamisella saadaan aikaan pitkäkestoisia tuloksia eläimen toteuttaessa mielellään toivottua käytöstä.

Toki törmätään toisinaan tilanteeseen jossa lemmikki keksii uuden käytöksen, joka ei miellytä ihmisperhettä. Onneksi eläin toimii luontaisesti sille kannattavimmalla tavalla, joka helpottaa käytöksen korjaamista. Kun epätoivottu käytös ei johdakaan palkan saamiseen, kokeilee eläin toisia käytöksiä, joista jostakin se saa lopulta palkan. Palkitun käytöksen todennäköisyys lisääntyy. Näin eläin oppii myös operantiksi, eli arvailemaan ja kokeilemaan erilaisia käytöksiä eikä rankaisun pelossa pelkää tai välttele yhteistä tekemistä. Toimintaa innokkaasti tarjoavaa eläintä taas on helppoa ja usein eritoten hauskaa kouluttaa.

Koulutettaessa peruskäytöksiä, joihin ei liity voimakasta itsessään palkitsevaa käytöstä, (kuten esimerkiksi  puruihin koiralajeissa), koira siirtyy nopeasti uuteen aiempaa kannattavampaan toimintaan.

Minkä takia rankaistaan?

Huolimatta lukuisista positiivista vahvistamista tukevista lähteistä ja käyttäytymistieteellisistä tutkimuksista, on jopa väkivalloin rankaiseminen menetelmänä jatkanut kulkuaan tähän päivään vielä siltäkin ajalta, jolloin eläinten käyttäytymisestä ei vielä tiedetty yhtä hyvin kuin nykyisessä valossa tiedämme.

Väkivaltaisia rankaisua käyttävät kouluttajat perustelevat usein keinojaan näkemillään tuloksilla, joissa esimerkiksi hihnassa vetänyt koira on lakannut vetämästä kun sitä on revitty hihnasta – tai jopa lyöty sillä. Tällaiset kouluttajat tarjoavat usein menetelmänsä perusteeksi vain heidän omat kokemuksensa, sillä oman käsityksensä mukaan he ovat nähneet tuloksia. Vailla parempaa tietoa he eivät huomaa vaikka tulos todellisuudessa johtuisikin siitä, että koira hiipii rangaistuksen pelossa eikä enää innostu mistään tai uskalla tehdä mitään.

Koira on haluton tai jopa lamaantunut. Tällainen koulutus voi pahimmillaan johtaa koiran kilpirauhasten vammautumiseen tai muuhun fyysiseen vahingontekoon sekä eritoten koiran luottamuksen menettämiseen ihmistä kohtaan. Kuitenkaan tämän koulutustavan säilyminen ei ole ihme, sillä ihmisen on helppo itse ehdollistua käyttämään rankaisua; kärsimätön ihminen saa sillä nopeasti toiminnan loppumaan.

Ihminen ei välttämättä edes ymmärrä minkä vuoksi käytös muuttuu vaan tietämättömänä todellisuudesta luulee kouluttaneensa eläimen kuten kuuluukin.

Seuraavana päivänä eläin voi kuitenkin olla taas palannut vanhojen tapojensa pariin tai vaihtoehtoisesti vältellä omistajaansa edelleen rankaisun pelossa. Mikäli eläin ei pysty siirtämään stressiään uuteen tai vanhaan epätoivottuun käytökseen, siirtyy stressi koiran elimistöön aiheuttaen jopa pitkäaikaisia terveysongelmia tai  pahimmillan pysyvää oppimiskyvyn heikentymistä.

Tarkistathan aina eläinystäväsi parhaaksi, että kouluttajalla on helposti mainittavat, luotettavat lähteet sekä perusteet metodeilleen.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Eco

Lasten Ruotsi

Published

on

Perheen kanssa matkustettaessa Etelä-Ruotsi tarjoaa paljon kiinnostavaa nähtävää. Välimatkat ovat lyhyitä, ja joka etapilla on uutta koettavaa: teemapuistoja, huvipuistoja, historiallisia nähtävyyksiä ja luonnonnähtävyyksiä.

Maisemat vaihtelevat Smoolannin laajoista metsäalueista Skånen kevyesti kumpuileviin lakeuksiin. Minnepäin Etelä-Ruotsia menetkin, majoituksessa on runsaasti valinnanvaraa suurista täyden palvelun perhehotelleista yksinkertaisempiin Bed & Breakfast -paikkoihin, retkeilymajoihin ja leirintäalueisiin joissa myös mökkejä vuokrattavana.

Astrid Lindgrenin Maailma

Vimmerby

Astrid Lindgrenin Maailma on elämyspuisto, jossa Ruotsin satutädin, Astrid Lindgrenin sadut muuttuvat todeksi. Puistossa voit tutustua tuttuihin hahmoihin kirjoista tutuissa ympäristöissä – näe esim. Eemelin Vaahteramäki, Peppi Pitkätossun Huvikumpu tai Ronja Ryövärintyttären ryövärien linna.

Astrid Lindgrenin Maailma äänestettiin jälleen Pohjoismaiden parhaaksi teemapuistoksi vuonna 2010. Nauti lukuisista aktiviteeteistä sekä kotiruoasta, joka on tehty lähituottajien puhtaista raaka-aineista. Aivan uusi Ronja Ryövärintyttären ”metsä” avataan 18.6.2019.

Karlsborgin linnoitus

Karlsborg

Linnoituksen 2–3 metriä paksut muurit on rakennettu vuonna 1819. Paikka olisi toiminut varapääkaupunkina, mikäli siihen olisi ollut tarvetta. Linnoitukseen ja sen entiseen elämään ahtaissa maanalaisissa suojissa voi tutustua Seikkailukierroksilla. Linnoituksen historiaa esittelevä museo sijaitsee kirkon alla.

Yöpyminen

Camping.se -sivustolta löydät matkasi varrelta mukavat, luonnonläheiset leirintäalueet ja mökit. Tilaa camping-kortti jo etukäteen kotiin, katso kartta- tai pikahausta tarjolla olevat yöpymisvaihtoehdot ja varaa ennakkoon leirintäaluepaikkasi tai mökkisi netistä. Mökkejä on laidasta laitaan: pieniä ja suuria, vaatimattomia sekä perustasoisia tai uusia ja moderneja, hyvin varustettuja, keskellä vilinää tai hiljaisemmalla luonnonläheisellä paikalla sijaitsevia.

Aeroseum

Göteborg

Aeroseum on maailmassa melko ainutlaatuinen käyntikohde: Aikaisemmin huippusalainen, maanalainen lentotukikohta (22 000 m²) on nykyään puolustusmuseo sekä elämyskeskus, joka esittelee koko perheelle niin tavalliseen lentämiseen kuin avaruuslentoihin liittyviä asioita. Esillä on myös lentokoneita ja museossa pääsee koeistumaan niin hävittäjälentokonetta kuin helikopteria. Lentämistä voi puolestaan kokeilla simulaattorissa.

Skara Sommarland

Skara Sommarland on kesämaa, joka koostuu vesimaailmasta, Racing-maailmasta sekä pienimuotoisesta huvipuistosta. Vesipuistossa voit kokeilla vesihiihtoa tai monia vesiliukumäkiä, joista Fritt Fall (Vapaa Pudotus) on kaikista huimapäisimmille. Racing-maailma tarjoaa elämyksiä neljällä pyörällä, testaa vaikkapa ajoa go-cart-autoilla.

High Chaparral

Hillerstorp

Lännenkylässä voit ratsastaa hevosilla, seurata vauhdikasta lännenshow’ta, kulkea höyryveturin vetämällä junalla tai kokeilla kullanhuuhdontaa. Iltaisin alueella on myös teemaohjelmaa: voit esimerkiksi osallistua meksikolaiseen iltaan tai intiaanijuhliin.

Gränna

Kalmarin linna

Kalmarin linna on Kalmarin vanhin nähtävyys, jossa mikään ei ole muuttunut sitten vuoden 1592. Lasten linnamaailman aikana (20.6.–14.8.) sinut voidaan ”lyödä ritariksi” tai voit saada prinsessan arvonimen aidossa linnaympäristössä. Voit myös askarrella itsellesi ritarikilven, prinsessakruunun tai kauniin korun.

Ales Stenar

Österlen

Tutustu hämmästyttävään kiviasetelmaan – yhteensä 59 pystyyn asetettua kivilohkaretta muodostavat laivarungon näköisen muodon. Tämä mielenkiintoinen monumentti on Ruotsin suurin ja sijaitsee aivan Ruotsin etelärannikolla, n. 15 km Ystadin kaakkoispuolella.

Liseberg

Göteborg

Liseberg tarjoaa niin vauhdikkaita ajolaitteita kaikenikäisille kuin vaihtuvia artisteja näyttämöllä. Uusi ”Lentävät norsut”-laite on kesän takuuvarma suosikki ja uudistetulla autoradalla voi istua vaikkapa poliisiautossa. Huvipuistoklassikko on puolestaan onnenpyörä, jossa voi voittaa vaikkapa suklaata koko vuodeksi!

Göteborgshjulet

Göteborg

Göteborgin uusin kesänähtävyys on valtava maailmanpyörä, josta voit nähdä koko kaupungin huikeasta 60 metrin korkeudesta.

Continue Reading

Koulutus

Peruskoulun on ymmärrettävä, ei eristettävä

Published

on

Kesäkuussa eduskunnassa käsiteltiin opettajien valtuuksia lisäävää lakia eli ns. koulurauhalakia. Toteutuessaan laki antaa opettajille laajemmat oikeudet puuttua oppilaiden häiriökäyttäytymiseen mm. takavarikoimalla tavaroita tai eväämällä toisen asteen opiskelijan kouluun pääsyn kolmeksi päiväksi.

Opetusministerimme Krista Kiuru ymmärtää hyvin sen, miten koulumaailmaa on muutettava lapsille mukavammaksi. Hän toteaakin osuvasti Opettaja-lehden kolumnissaan, miten jokaiselle oppilaalle kuuluu oikeus rauhalliseen ja turvalliseen koulutyöhön ja opettajille oikeus tehdä työnsä parhaalla mahdollisella tavalla.

Lain tiukentamista pohtivan valiokuntakäsittelyn ollessa meneillään on mielestäni perusteltua kysyä, onko muutossuunta ainut oikea? Pelkistetysti ilmaistuna koulussa on kolmenlaisia oppilaita. Ensimmäiseen tyyppiin kuuluvat niin sanotut kunnolliset lapset.

Kympin tytöt, kasin pojat ja muut jotka hoitavat opinpolkunsa alusta loppuun ongelmitta.

Toinen meille kaikille tuttu ryhmä ovat niin sanotut lausuntolapset, joille on diagnosoitu keskittymishäiriö tai muu lääketieteelliseen syyhyn perustuva erityistarve. Tällaiset lapset saavat onneksi ansaitsemiaan helpotuksia ja huomiota: erityisluokkia, kouluavustajia sekä ymmärrystä. Kuitenkin näiden ryhmien ulkopuolella on alati kasvava joukko lapsia, joilla ei ole erikseen todettua syytä levottomuuteen. He käyvät koulua, mutta eivät viihdy. He eivät koe kuuluvansa luokkaan, mutta jäävät kuitenkin paitsi tunnetta helpottavasta tuesta ja ymmärryksestä.

Kun lapsi ei koe kuuluvansa kouluyhteisöön, ei tilanne parane lisäläksytyksellä. Oppilas ei käyttäydy huonosti pahuuttaan, vaan siksi ettei koe yhteisöä omakseen. Tällöin yhteisön on muututtava. Ratkaisu on koulun henkilökunnan ammattitaitoon, vuorovaikutustaitoihin ja hyvinvointiin panostaminen. Lasten kuuleminen ja erilaisuuden ymmärtäminen on oleellista työssä kohti parempaa koulurahaa.

Lapselle annettava epäonnistujan leima on puolestaan kauaskantoinen ja vaikeuttaa oppimista pitkään. Kun samalla vanhemmat saavat kyvyttömän ja koulua tukemattoman leiman, on epäonnistumisen kierre valmiina alkamaan.

Entisessä ammatissani työnohjaaja kertoi kerran ohjanneensa opettajainhuonetta, jonka ongelmana oli pahan puhuminen.

Ohjaaja asettikin säännön, jonka mukaan jokaisen henkilökunnan jäsenen oli laitettava euron kolikko opettajainhuoneeseen asetettuun laatikkoon asiattomasti puhuttuaan. Kun kolikkoprojekti oli ohi, pääsi koko henkilökunta rahoilla ruotsinristeilylle. Jos koulumaailma on pahimmillaan täynnä negatiivisuuta, onko kurikulttuurin lisääminen oikein? Mielestäni paras lopputulos voidaan saavuttaa vuorovaikutuksella, ymmärryksellä sekä erilaisuuden suvaitsemisella.

Continue Reading

Trending