Connect with us

Koulutus

Peruskoulun on ymmärrettävä, ei eristettävä

Published

on

Kesäkuussa eduskunnassa käsiteltiin opettajien valtuuksia lisäävää lakia eli ns. koulurauhalakia. Toteutuessaan laki antaa opettajille laajemmat oikeudet puuttua oppilaiden häiriökäyttäytymiseen mm. takavarikoimalla tavaroita tai eväämällä toisen asteen opiskelijan kouluun pääsyn kolmeksi päiväksi.

Opetusministerimme Krista Kiuru ymmärtää hyvin sen, miten koulumaailmaa on muutettava lapsille mukavammaksi. Hän toteaakin osuvasti Opettaja-lehden kolumnissaan, miten jokaiselle oppilaalle kuuluu oikeus rauhalliseen ja turvalliseen koulutyöhön ja opettajille oikeus tehdä työnsä parhaalla mahdollisella tavalla.

Lain tiukentamista pohtivan valiokuntakäsittelyn ollessa meneillään on mielestäni perusteltua kysyä, onko muutossuunta ainut oikea? Pelkistetysti ilmaistuna koulussa on kolmenlaisia oppilaita. Ensimmäiseen tyyppiin kuuluvat niin sanotut kunnolliset lapset.

Kympin tytöt, kasin pojat ja muut jotka hoitavat opinpolkunsa alusta loppuun ongelmitta.

Toinen meille kaikille tuttu ryhmä ovat niin sanotut lausuntolapset, joille on diagnosoitu keskittymishäiriö tai muu lääketieteelliseen syyhyn perustuva erityistarve. Tällaiset lapset saavat onneksi ansaitsemiaan helpotuksia ja huomiota: erityisluokkia, kouluavustajia sekä ymmärrystä. Kuitenkin näiden ryhmien ulkopuolella on alati kasvava joukko lapsia, joilla ei ole erikseen todettua syytä levottomuuteen. He käyvät koulua, mutta eivät viihdy. He eivät koe kuuluvansa luokkaan, mutta jäävät kuitenkin paitsi tunnetta helpottavasta tuesta ja ymmärryksestä.

Kun lapsi ei koe kuuluvansa kouluyhteisöön, ei tilanne parane lisäläksytyksellä. Oppilas ei käyttäydy huonosti pahuuttaan, vaan siksi ettei koe yhteisöä omakseen. Tällöin yhteisön on muututtava. Ratkaisu on koulun henkilökunnan ammattitaitoon, vuorovaikutustaitoihin ja hyvinvointiin panostaminen. Lasten kuuleminen ja erilaisuuden ymmärtäminen on oleellista työssä kohti parempaa koulurahaa.

Lapselle annettava epäonnistujan leima on puolestaan kauaskantoinen ja vaikeuttaa oppimista pitkään. Kun samalla vanhemmat saavat kyvyttömän ja koulua tukemattoman leiman, on epäonnistumisen kierre valmiina alkamaan.

Entisessä ammatissani työnohjaaja kertoi kerran ohjanneensa opettajainhuonetta, jonka ongelmana oli pahan puhuminen.

Ohjaaja asettikin säännön, jonka mukaan jokaisen henkilökunnan jäsenen oli laitettava euron kolikko opettajainhuoneeseen asetettuun laatikkoon asiattomasti puhuttuaan. Kun kolikkoprojekti oli ohi, pääsi koko henkilökunta rahoilla ruotsinristeilylle. Jos koulumaailma on pahimmillaan täynnä negatiivisuuta, onko kurikulttuurin lisääminen oikein? Mielestäni paras lopputulos voidaan saavuttaa vuorovaikutuksella, ymmärryksellä sekä erilaisuuden suvaitsemisella.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Koulutus

Pelillistämisen Vaikutukset Maailmaan

Published

on

Tässä artikkelissa käydään läpi pelillistämisen vaikutuksista maailmaan….

Mitä on pelillistäminen?

Pelillistämisellä tarkoitetaan erilaisten elämänalojen pääasiallisesti toistuvien toimintojen muuttaminen tavoitteelliseksi. Kyllästyttävien ja toistuvien sekä vaikeiden asioiden pelillistämisellä pyritään mahdollistamaan henkilön mielenkiinnon säilymisen tehtävässään.

Pelimaailmasta tuttu ”grindaaminen” seuraavan tavoitteen saavuttamiseksi ei usein tapahdu reaalimaailmassa, tai jos tapahtuu, eteneminen on todella paljon hitaampaa. Pelimaailmassa taas tylsääkin toistettavaa tehtävää jaksetaan tehdä, koska jokaisen tehdyn tehtävän jälkeen saadaan jonkinlainen palkinto, joka edistää hahmon kehittämistä tai etenemistä.

Nämä lyhyemmän tähtäimen tavoitteet ja palkinnot saavat aikaan dopamiinikoukun, joka mahdollistaa pelaajan mielenkiinnon ja innokkuuden säilymisen toistuvien tehtävienkin tekemiseen pitkään.

Palkintojen metsästäjät

Pelillistämisen keskiössä on siis lyhyen aikavalin palkintojen kerääminen. Palkintojen saaminen lisää ”pelaajan” dopamiinin tuotantoa. Dopamiini on aivoissa tuotettu hormoni, jonka tuotanto lisääntyy varsinkin silloin kun ihminen kokee saavutuksista saatua mielihyvää. Hormoni vahvistaa mielihyvän tunnetta ja vaikuttaa näin lisäämällä henkilön halua tavoitella samaa tunnetta uudelleen.

Mekanismi on sama kuin monessa sosiaalisen median applikaatiossa, jossa ”tavoitteena” on saada huomiota ja positiivista vastinetta omille päivityksille.

Jos tarkkaan havainnoi on lähes kaikissa digitaalisissa applikaatioissa nykyään mahdollisuus tykätä/huomioida/kommentoida sisältöä. Riippuen applikaatiosta ja tehtävästä pelillistäjän tärkeimpänä toimenpiteenä on valita oikeat palkintostruktuurit.

Useimmiten käytetään seuraavia keinoja yksin tai yhdistelmänä:

  • Pistelaskenta
  • Saavutukset
  • Sisäänkirjautumispalkinnot
  • Tasot
  • Edistymispalkit
  • Mitalit/Pokaalit
  • Tulostaulukko
  • Tulosvertailu
  • Applikaation sisäinen ”valuutta”

Useimmiten näiden arkkitehtuuri valitaan niin, että keinojen yhdistelmä mahdollistaa nopeatempoisen käyttäjän palkitsemisen, joka taas lisää käyttäjän dopamiinikoukkua ja edistää tahdottujen tulosten saavuttamista nopeammin.

Esimerkkinä yhdistelmästä on pelillistetyn toiminnan pistelaskenta, joita erilaiset tehtävät lisäävät. Pisteet lisäävät käyttäjän tasoa, joka lisää pistelaskukerrointa, pistelaskun osalta esitetään erilaisia aikasidonnaisia taulukoita, joiden parhaimmistoon pääsevät saavat palkintoja aikajänteestä riippuen.

Nämä palkinnot ovat pääasiallisesti ulkoista motivaatiota lisääviä ja voivat olla esimerkiksi applikaation sisäistä valuuttaa, jota voi taas käyttää erilaisiin hahmon kehitysvalintoihin esim. ulkonäkö. Tulosvertailun osalta muut käyttäjät voivat havainnoida käyttäjäprofiilin ulkonäön, mitalien, esineiden yms. osalta miten hyvin tämä on tehtävistään suoriutunut.

Käyttökohteet

Pelillistäminen on tullut jäädäkseen. Suuren sukupolven osalta pelillistäminen on ehkä heikoimmassa asemassa, mutta X sukupolven osalta ja siitä nuorempiin se on jokapäiväisesti käytössä lähes jokaisessa käyttöalueessa iästä riippuen.

Opetus ja oppimispelit

Suomessakin on tarjolla lukuisia applikaatioita, joiden osalta perheen pienimmätkin saadaan kiinnostumaan esimerkiksi lukemaan tai laskemaan oppimisesta jo kauan ennen koulujärjestelmään siirtymistä esimerkiksi Ekapeli.

Kansainvälisesti erilaisia oppimisalustoja mobiilisovelluksina ja webapplikaatioina. Isossa osassa näitä on olemassa erilaisia pelillistämismuotoja. Yksi isoimmista alustoista kansainvälisellä kentällä on Khan Academy, joka tarjoaa opetusta pohjoisamerikkalaisella struktuurilla esikoulusta lukiotasolle asti.

Yliopistoilla taas on itsellään nykyään paljonkin erilaisia oppimisalustoja ja kursseja, jotka ovat lisääntyneet todella paljon Covid-19 pandemian takia. Halpa tai jopa ilmainen pelillistetty oppiminen on tullut jäädäkseen.

Terveys

Tähän kategoriaan liittyviä applikaatioita on niin paljon, ettei niiden luettelemiseen kannata käyttää artikkelissa tilaa. Ideana näissä on joko käyttäjän täyttämän tiedon muuttaminen pisteiksi ja palkinnoiksi tai erilaisten tracker-laitteiden datan käyttö automatisoidusti applikaatioon.

GPS seurannalla varustetut mittarit ja niihin liittyvät erilaiset sensorit, joita voidaan kytkeä vartaloon esim. kenkiin juostessa/pyöräillessä kerätään käyttäjistä aina vaan tarkempaa dataa, jonka keräämisestä palkitaan jälleen applikaation eri palkintostruktuurien mukaisesti.

Työelämä

Suomalaiseen yrityskulttuuriin ei vielä niin voimallisesti ole rantautunut ”hustle and grind” malli, joka on suosittu ainakin Pohjois-Amerikassa. EU alueella työelämässä usein painotetaan työelämän ja vapaa-ajan tasapainottamista.

Toki kansainvälisesti käytettävissä on useita freelanseri työtä tukevia palveluita, joissa erilaisin mittarein, kuten tehtyjen töiden hyvien arvostelujen kautta oma profiili saa enemmän näkyvyyttä jne.

Toisaalta työntekijöiden suoritteita kyllä seurataan jo monessa erilaisessa työympäristöissä ja niiden osalta on eri mittarein varustettuja työkaluja, joiden avulla esihenkilötasolla on helpompi seurata missä menee hyvin ja missä vähemmän hyvin.

Markkinointi

Useat yritykset palkitsevat asiakkaitaan erilaisten rahapalkintojen tai bonusten ja alennusten avulla. Näin asiakas ehdollistetaan palaamaan palvelujen ääreen keskittääkseen kulutustaan näihin palveluihin saadakseen parempia etuja.

Varsinkin nousussa olevat Online Kasino yritykset houkuttelevat uusia asiakkaita mahtavilla bonuksilla ja VIP järjestelmillä. Täältä löydät uusimmat nettikasinot.

Ympäristö ja kansalaistiede projektit

Nykyään ympäristöön liittyvät muutokset ovat nousseet yleiseen tietoisuuteen yhä nopeamman informaatiokanavien ansiosta. Ympäristöasioiden ympärille on muodostunut oma pelillistetty kansalaistiede järjestelmä.

On erilaisia tiedettä edistäviä applikaatioita, joihin otetaan esimerkiksi kuvia ja raportoidaan erilaisia muutoksia ympäristössä tai luonnonilmiöiden esiintyvyyttä. Jälleen kerran käyttäjät saavat erilaisia palkintoja osallistumisesta ja datan keruusta.

Nykyään jopa eräissä automerkeissä on erilaisia oman ajon seurantaan liittyviä applikaatioita, jotka ovat yhteydessä nettisovellukseen, jossa kuskit voivat vertailla ajosuorituksiensa ekologisuutta jne.

Sudenkuopat

Vaikka pelillistämisellä on saatu paljon positiivista aikaan, on jokaisella kolikolla myös kääntöpuolensa. Pelillistämisessä piilee samoja vaaroja kuin puhtaasti peleissäkin. Palkintostruktuuri voi johtaa siihen, että henkilöt alkavat tekemään asioita hutiloiden vain saavuttaakseen usein volyymimittarilla seurattavaa tavoitetta.

Vasta-argumentaationa voidaan käyttää sitä, että ihmisellä on usein tehtävän ja asemansa vaativa moraali, mutta jos palkintojen metsästämisestä saatava mielihyvä johtaa siihen, että siitä tuleekin itse pääasia alkaa myös suoritteiden laatu kärsiä.

Dopamiini on kuitenkin hormoni, jota vapautuu pelaamisesta, liikunnasta, rakastumisen tunteesta saadun mielihyvän lisäksi myös uhkapelaamisen ja päihteidenkäytön aikana. Viimeisimmät kaksi ovat globaalisti monilta osin säänneltyjä tai kiellettyjä toimintoja, ja niille liikaa altistuminen aiheuttaa vakavaa riippuvuutta.

Pahimmillaan ihminen sortuu tekemään tietoisesti itseään vahingoittavia ratkaisuja vain saadakseen seuraavan dopamiinihyökyaallon. Dopamiinikoukku ei kysy mistä se tulee vaan mistä sitä saa lisää. Pelillistäminen voi johtaa myös vakavaan ylikäyttöön ja loppuun palamiseen, jolloin se itseasiassa aiheuttaa juuri sen mitä vastaan se on alun perin rakennettu.

Nuorempien sukupolvien osalta jo lapsesta asti opittu malli, jossa jo pelkästä osallistumisesta saa palkinnon aiheuttaa varmasti ongelmia tosielämän tilanteissa, joissa kohdataan pettymyksiä.

Varsinkin työelämä, joka ei tarjoakaan ”mielekästä ja merkitsevää” työtä ei yhtäkkiä kiinnostakaan. Kun oikeassa elämässä level up ei tapahdukaan muutamassa tunnissa tulee nopeasti seinä vastaan. Kun taas ylemmällä portaalla istuu henkilöitä, joiden koko elämä ei ole ollut peliä tullaan nopeasti tilanteeseen, jossa uusia työntekijöitä ja heidän ahdistustaan ei ymmärretä.

Siksi onkin varsin tärkeää, että pelillistämistä käyttävät yritykset ja alustat seuraavat käyttäjätyytyväisyyttä ja ovat tietoisia oman ”pelinsä” vaikutuksista käyttäjiin.

Onneksi olkoon

Loppuun kuitenkin mennään hyvällä tunnelmalla ja katsotaan vielä globaalisti pelillistämisen hyviä vaikutuksia. Pelillistämisen positiivisia vaikutuksia varten voisi tehdä kokonaan erillisen artikkelin. Tärkeimpänä huomiona voidaan kuitenkin todeta se, että yksittäisen ihmisen arkeen pelillistäminen on tuonut uusia mahdollisuuksia. Oletettavasti sinultakin löytyy älypuhelin ja jos tarkkaan katsot, löydät varmasti ainakin yhden pellillistämistä käyttävän applikaation puhelimestasi, luultavasti useammankin.

Olet ladannut ne puhelimeesi juuri siksi, että niiden avulla löytäisit motivaation nousta ylös sohvalta huonoimmallakin ilmalla saavuttaaksesi asettamasi, tai parhaimmassa tapauksessa toimintojasi seuraavan applikaation asettamat kuntoilutavoitteet, terveemmän elämän saavuttamiseksi.

Ehkä sinulla ei ole aikaa pohdiskella sen suuremmin ruokavaliotasi, mutta kuntoilu applikaation tukena toimiva ruokavaliota seuraava applikaatio auttaa sinua tekemään hyviä valintoja ravintosi suhteen.

Entäpä sitten kielenopiskelu applikaation tuoma apu tulevaa ulkomaankomennusta varten tai ylioppilaskirjoitusta varten? Se, jossa juuri joka päivä opiskelemalla olet saavuttanut uuden tason ja pääset käsiksi vielä suurempaan määrään opetusmateriaalia ”ilmaiseksi”.

Tai opiskeletko uutta ohjelmointikieltä päästäksesi kehittymään urallasi, tai vaihtamaan kokonaan uraa? Niitäkin sinulla on ehkä puhelimessasi muutama, koska nekin olivat ”ilmaisia”. Muistetaan kuitenkin, että meille kaikille kallein resurssi koko maailmassa on aika.

Käytä siis pelillistämistä siihen, että saat tehostettua toimintoja, jotka ehkä sinusta muuten olisivat hitaita oppia ja tehdä, palkintojen ja virtuaalimitalien lisäksi oletettavasti voitata myös aikaa. Aikaa ystäviesi ja perheesi parissa tekemässä niitä asioita, jotka sinusta ovat kaikkein hauskimpia ja tärkeitä. Tässä elämän roolipelissä on vain yksi lyhyt elämä ja save & continue optiota ei ole tarjolla.

Pääsit artikkelin loppuun ja ansaitsit juuri ”Mahtava lukija” -palkinnon…eikös tunnukin hyvältä?

Aiheesta lisää mm. Wikipediassa.

Continue Reading

Eco

Lasten Ruotsi

Published

on

Perheen kanssa matkustettaessa Etelä-Ruotsi tarjoaa paljon kiinnostavaa nähtävää. Välimatkat ovat lyhyitä, ja joka etapilla on uutta koettavaa: teemapuistoja, huvipuistoja, historiallisia nähtävyyksiä ja luonnonnähtävyyksiä.

Maisemat vaihtelevat Smoolannin laajoista metsäalueista Skånen kevyesti kumpuileviin lakeuksiin. Minnepäin Etelä-Ruotsia menetkin, majoituksessa on runsaasti valinnanvaraa suurista täyden palvelun perhehotelleista yksinkertaisempiin Bed & Breakfast -paikkoihin, retkeilymajoihin ja leirintäalueisiin joissa myös mökkejä vuokrattavana.

Astrid Lindgrenin Maailma

Vimmerby

Astrid Lindgrenin Maailma on elämyspuisto, jossa Ruotsin satutädin, Astrid Lindgrenin sadut muuttuvat todeksi. Puistossa voit tutustua tuttuihin hahmoihin kirjoista tutuissa ympäristöissä – näe esim. Eemelin Vaahteramäki, Peppi Pitkätossun Huvikumpu tai Ronja Ryövärintyttären ryövärien linna.

Astrid Lindgrenin Maailma äänestettiin jälleen Pohjoismaiden parhaaksi teemapuistoksi vuonna 2010. Nauti lukuisista aktiviteeteistä sekä kotiruoasta, joka on tehty lähituottajien puhtaista raaka-aineista. Aivan uusi Ronja Ryövärintyttären ”metsä” avataan 18.6.2019.

Karlsborgin linnoitus

Karlsborg

Linnoituksen 2–3 metriä paksut muurit on rakennettu vuonna 1819. Paikka olisi toiminut varapääkaupunkina, mikäli siihen olisi ollut tarvetta. Linnoitukseen ja sen entiseen elämään ahtaissa maanalaisissa suojissa voi tutustua Seikkailukierroksilla. Linnoituksen historiaa esittelevä museo sijaitsee kirkon alla.

Yöpyminen

Camping.se -sivustolta löydät matkasi varrelta mukavat, luonnonläheiset leirintäalueet ja mökit. Tilaa camping-kortti jo etukäteen kotiin, katso kartta- tai pikahausta tarjolla olevat yöpymisvaihtoehdot ja varaa ennakkoon leirintäaluepaikkasi tai mökkisi netistä. Mökkejä on laidasta laitaan: pieniä ja suuria, vaatimattomia sekä perustasoisia tai uusia ja moderneja, hyvin varustettuja, keskellä vilinää tai hiljaisemmalla luonnonläheisellä paikalla sijaitsevia.

Aeroseum

Göteborg

Aeroseum on maailmassa melko ainutlaatuinen käyntikohde: Aikaisemmin huippusalainen, maanalainen lentotukikohta (22 000 m²) on nykyään puolustusmuseo sekä elämyskeskus, joka esittelee koko perheelle niin tavalliseen lentämiseen kuin avaruuslentoihin liittyviä asioita. Esillä on myös lentokoneita ja museossa pääsee koeistumaan niin hävittäjälentokonetta kuin helikopteria. Lentämistä voi puolestaan kokeilla simulaattorissa.

Skara Sommarland

Skara Sommarland on kesämaa, joka koostuu vesimaailmasta, Racing-maailmasta sekä pienimuotoisesta huvipuistosta. Vesipuistossa voit kokeilla vesihiihtoa tai monia vesiliukumäkiä, joista Fritt Fall (Vapaa Pudotus) on kaikista huimapäisimmille. Racing-maailma tarjoaa elämyksiä neljällä pyörällä, testaa vaikkapa ajoa go-cart-autoilla.

High Chaparral

Hillerstorp

Lännenkylässä voit ratsastaa hevosilla, seurata vauhdikasta lännenshow’ta, kulkea höyryveturin vetämällä junalla tai kokeilla kullanhuuhdontaa. Iltaisin alueella on myös teemaohjelmaa: voit esimerkiksi osallistua meksikolaiseen iltaan tai intiaanijuhliin.

Gränna

Kalmarin linna

Kalmarin linna on Kalmarin vanhin nähtävyys, jossa mikään ei ole muuttunut sitten vuoden 1592. Lasten linnamaailman aikana (20.6.–14.8.) sinut voidaan ”lyödä ritariksi” tai voit saada prinsessan arvonimen aidossa linnaympäristössä. Voit myös askarrella itsellesi ritarikilven, prinsessakruunun tai kauniin korun.

Ales Stenar

Österlen

Tutustu hämmästyttävään kiviasetelmaan – yhteensä 59 pystyyn asetettua kivilohkaretta muodostavat laivarungon näköisen muodon. Tämä mielenkiintoinen monumentti on Ruotsin suurin ja sijaitsee aivan Ruotsin etelärannikolla, n. 15 km Ystadin kaakkoispuolella.

Liseberg

Göteborg

Liseberg tarjoaa niin vauhdikkaita ajolaitteita kaikenikäisille kuin vaihtuvia artisteja näyttämöllä. Uusi ”Lentävät norsut”-laite on kesän takuuvarma suosikki ja uudistetulla autoradalla voi istua vaikkapa poliisiautossa. Huvipuistoklassikko on puolestaan onnenpyörä, jossa voi voittaa vaikkapa suklaata koko vuodeksi!

Göteborgshjulet

Göteborg

Göteborgin uusin kesänähtävyys on valtava maailmanpyörä, josta voit nähdä koko kaupungin huikeasta 60 metrin korkeudesta.

Continue Reading

Koulutus

Miksi ei kytt rankaisua koulutuksessa

Published

on

Tämä teksti on tarkoitettu ohjenuoraksi koiranomistajille , joilla on jonkinlaisia ongelmia koiran kanssa eikä tietoa toimivista koulutustavoista. Vailla tietoa rankaisuvaihtoehtojen oikea-aikaisesta ajoittamisesta tai niiden voimakkuuden käyttämisestä saatetaan rankaisulla tuottaa negatiivisia vaikutuksia. Kun olet vasta hakeutumassa kouluttajan opastukseen voi artikkeli auttaa sinua tunnistamaan, mitä omatoimisesti kannattaa ja ei kannata tehdä.

Tarkoitus ei ole antaa suoria koulutusohjeita omatoimiseen käytöksen kouluttamiseen tai tavallisesta peruskäyttäytymisestä poikkeaviin koiraongelmiin, kuten käytöshäiriöihin tai tapauksiin, joiden taustalla on syytä epäillä myös fysiologisia ongelmia. Myös monet koiralajien yleisesti käytössä olevat koulutustavat poikkeavat tästä tekstistä, jonka tarkoituksenmukaisuus ei ole antaa koulutusohjeita jo osaaville harrastajille tai ammattilaisille, vaan opastaa tavallista, koiraongelmista kärsivää koiranomistajaa välttymään ennen kouluttajan tapaamista pahimmilta virheiltä, jotka voivat viivästyttää koulutusprosessin kulkua.

Pohtiessasi sinulle ja eläimellesi sopivaa koulutusmetodia, ehdotan aloittamaan kysymällä itseltäsi mitä odotat koulutukselta.

Uskoisin, että me kaikki haluamme eläimemme olevan reipas ja iloinen harjoittelukaveri. Toivottu käytös tietenkin halutaan myös saada aikaan ja usein mielellään tulevan viidentoista vuoden tarpeiksi. Pitkäkestoisia, positiivisia tuloksia tuovia pikakeinoja koulutuksessa ei valitettavasti ole tarjolla vaikka niistä kuuleekin puhuttavan. Tällaisissa koulutuskeinoissa on usein kyse koviin ja väkivaltaisiin rankaisuun perustuvista menetelmistä joilla saadaan eläin väliaikaisesti lopettamaan kaikenlainen toiminta rankaisun pelossa.

Mitä rankaisemisesta seuraa?

Kovilla rankaisuilla kouluttamalla eläin lopettaa toiminnon rankaisun pelossa. Sen lisäksi yksilöstä riippuen jotkut eläimistä saattavat kärsiä pelosta tai menettää luottamuksensa pysyvästi. Lisäksi eläin ei näin opi toteuttamaan toivottua käytöstä – se oppii ainoastaan välttämään epätoivottua. Pahimmillaan tämä johtaa nk. opittuun avuttomuuteen, jossa eläin välttää kaikkea toimintaa ja lakkaa tarjoamasta oma-aloitteisesti tekemistä – toisin sanoen eläin “ei enää tee mitään”. Tällaista eläintä on haastavaa tai jopa mahdotonta kouluttaa eteenpäin, sillä uusien asioiden opettelu käy eläimen lukkiutuneisuuden ja haluttomuuden takia mahdottomaksi.

Valitettavasti vailla parempaa tietoa olevalle ihmiselle tällainen käytös voi naamioitua helposti sellaiseksi käytökseksi jota kuulee usein kutsuttavan rauhalliseksi ja kiltiksi. Vaikka eläin kestäisikin jatkuvan epäjohdonmukaisuuden ja pelotteet ihmiseltään, ei tällainen koulutus tuota pitkäkestoisia tuloksia. Jos eläin ei todellisuudessa olekaan oppinut mitä sen toivotaan tekevän, vaan on lakannut käytöksen tekemisen pelon vuoksi, joutuu kouluttaja toistamaan rankaisukierrettä joka päivä kun eläin ei ymmärrä, mikä on haluttu käytös.

Usein koira vain liittää esimerkiksi hihnassa tapahtuvan rankaisun toista koirakkoa ohittaessa tähän toiseen koirakkoon, jolloin mahdollisesti pelkoaggressiivinen koira alkaa pelkäämän ohikulkijoita entisestään. Eläimen kokiessa ihmisen käyttäyvän arvaamattomasti, voi seurata kuuromykkä koiraan, joka ei enää reagoi kouluttajansa tekemisiin. Tätä mukaa valitettavasti koiran omistajat usein koventavat keinojaan entisestäänkin.

Huomiotta jättämisellä positiivisia tuloksia

Eläimen epätoivotun käytöksen kanssa ei tietenkään tarvitse elää vailla koulutuskeinoja. Onnellisen ja toimivan lemmikin saavuttamiseksi tarvitaan menetelmiä jotka eivät aiheuta eläimelle kroonista ahdistusta ja jotka auttavat eläintä ymmärtämään minkälainen käytös on toivottua. Epätoivotun käytöksen huomioimatta jättämisellä ja toivotun käytöksen vahvistamisella saadaan aikaan pitkäkestoisia tuloksia eläimen toteuttaessa mielellään toivottua käytöstä.

Toki törmätään toisinaan tilanteeseen jossa lemmikki keksii uuden käytöksen, joka ei miellytä ihmisperhettä. Onneksi eläin toimii luontaisesti sille kannattavimmalla tavalla, joka helpottaa käytöksen korjaamista. Kun epätoivottu käytös ei johdakaan palkan saamiseen, kokeilee eläin toisia käytöksiä, joista jostakin se saa lopulta palkan. Palkitun käytöksen todennäköisyys lisääntyy. Näin eläin oppii myös operantiksi, eli arvailemaan ja kokeilemaan erilaisia käytöksiä eikä rankaisun pelossa pelkää tai välttele yhteistä tekemistä. Toimintaa innokkaasti tarjoavaa eläintä taas on helppoa ja usein eritoten hauskaa kouluttaa.

Koulutettaessa peruskäytöksiä, joihin ei liity voimakasta itsessään palkitsevaa käytöstä, (kuten esimerkiksi  puruihin koiralajeissa), koira siirtyy nopeasti uuteen aiempaa kannattavampaan toimintaan.

Minkä takia rankaistaan?

Huolimatta lukuisista positiivista vahvistamista tukevista lähteistä ja käyttäytymistieteellisistä tutkimuksista, on jopa väkivalloin rankaiseminen menetelmänä jatkanut kulkuaan tähän päivään vielä siltäkin ajalta, jolloin eläinten käyttäytymisestä ei vielä tiedetty yhtä hyvin kuin nykyisessä valossa tiedämme.

Väkivaltaisia rankaisua käyttävät kouluttajat perustelevat usein keinojaan näkemillään tuloksilla, joissa esimerkiksi hihnassa vetänyt koira on lakannut vetämästä kun sitä on revitty hihnasta – tai jopa lyöty sillä. Tällaiset kouluttajat tarjoavat usein menetelmänsä perusteeksi vain heidän omat kokemuksensa, sillä oman käsityksensä mukaan he ovat nähneet tuloksia. Vailla parempaa tietoa he eivät huomaa vaikka tulos todellisuudessa johtuisikin siitä, että koira hiipii rangaistuksen pelossa eikä enää innostu mistään tai uskalla tehdä mitään.

Koira on haluton tai jopa lamaantunut. Tällainen koulutus voi pahimmillaan johtaa koiran kilpirauhasten vammautumiseen tai muuhun fyysiseen vahingontekoon sekä eritoten koiran luottamuksen menettämiseen ihmistä kohtaan. Kuitenkaan tämän koulutustavan säilyminen ei ole ihme, sillä ihmisen on helppo itse ehdollistua käyttämään rankaisua; kärsimätön ihminen saa sillä nopeasti toiminnan loppumaan.

Ihminen ei välttämättä edes ymmärrä minkä vuoksi käytös muuttuu vaan tietämättömänä todellisuudesta luulee kouluttaneensa eläimen kuten kuuluukin.

Seuraavana päivänä eläin voi kuitenkin olla taas palannut vanhojen tapojensa pariin tai vaihtoehtoisesti vältellä omistajaansa edelleen rankaisun pelossa. Mikäli eläin ei pysty siirtämään stressiään uuteen tai vanhaan epätoivottuun käytökseen, siirtyy stressi koiran elimistöön aiheuttaen jopa pitkäaikaisia terveysongelmia tai  pahimmillan pysyvää oppimiskyvyn heikentymistä.

Tarkistathan aina eläinystäväsi parhaaksi, että kouluttajalla on helposti mainittavat, luotettavat lähteet sekä perusteet metodeilleen.

Continue Reading

Trending