Connect with us

Teknologia

Kuinka Blockchain-teknologia Muuttaa Uhkapelialaa

Published

on

Blockchain eli lohkoketju toi tullessaan mullistavia muutoksia, joista uhkapeliala voi hyötyä monella eri tavalla. Lohkoketjun avulla toisilleen tuntemattomat tahot voivat luoda keskenään luottamuksellisen yhteyden ilman erillistä välikättä. Tästä on hyötyä esimerkiksi rahansiirroissa. Lohkoketjua voidaan hyödyntää liiketoiminnassa eri tavoin.

Lohkoketjun voisi selittää yksinkertaisuudessaan niin, että se on tapa tallentaa dataa monelle, verkossa olevalle tietokoneelle niin, että vaikka yksi näistä tietokoneista kaatuisi, data säilyisi edelleen muuttumattomana. Tämän datan voisi tarkistaa ja olisi aina sama, sillä se on tallennettuna usempaan lohkoon yhtäaikaisesti. Moni mieltää lohkoketjun hyvin turvalliseksi tavaksi säilyttää dataa ja siitä syystä maailman suurimmat pankitkin harkitsevat lohkoketjuteknologian käyttöönottoa.

Kun mietitään lohkoketjun historiaa, sen ensimmäistä syntymistä, voisi Bitcoinin ilmestymistä pitää lohkoketjun ensimmäisenä muotona. Se oli valuutta, jonka maksamiseen ei tarvittu pankkia tai muutakaan välikättä. Maksut tapahtuivat suoraan maksajalta saajalle. Välikädeksi ei siis tarvinnut enää etsiä varmasti luotettavaa ja puolueetonta osapuolta. Lohkoketju siis poistaa välikäden epäluotettavuuden riskin. 

Lohkoketju mahdollistaa nopeammat rahansiirrot

Lohkoketjun ansiosta maksuihin ei tarvitse käyttää rahalaitoksia tai maksunvälittäjiä, sillä maksu siirtyy suoraan vastaanottajalle. Rahansiirrot sujuvat siis nopeammin ja tämä on tottakai hyvin positiivista uhkapelejä pelaavien kannalta. Varojen siirtymistä ei tarvitse odotella.

Joidenkin maksutapojen kautta kotiutettuna voittorahoja voi joutua odottamaan päiviä tai jopa viikon, mutta blockchain- eli lohkoketjuteknologian avulla tämä voi olla historiaa. Maksu ei siis jää rahoituslaitoksen käsiteltäväksi pitkäksi aikaa, vaan rahansiirron suhteen alkaa tapahtumaan heti. 

Yhä useampi nettikasino hyväksyy kryptovaluutan

Kryptovaluutta antaa mahdollisuuden hyvin nopeaan maksamiseen ja yhä useamman nettikasinon hyväksymien maksutapojen joukosta löytyy kryptovaluuttoja. Tilanne ei ole aina ollut sama, sillä eri kryptovaluutat alkoivat yleistymään nettikasinoilla vasta pari-kolme vuotta sitten. 

Jotta pelaaja voi maksaa pelaamisensa kryptovaluutalla, tulee hänellä olla olemassaoleva kryptolompakko, jossa on valuuttaa. Tämän jälkeen tulisi tarkistaa, hyväksyykö sivusto käyttämäsi valuutan. Kun kryptovaluutat hyväksyvä nettikasino on löydetty, voi valuuttaa alkaa käyttää hyväksi.

Itse kryptovaluutan käyttäminen on turvallista ja helppoa. Tarvitset vain käyttämäsi nettikasinon vastaanotto-osoitteen. Tämä on ilmoitettu kasinon talletusohjeissa. Saat rahansiirrosta siirtotunnuksen, jonka avulla voit seurata maksun siirtymistä. Siirto voi tapahtua hyvin nopeasti, mutta toisinaan se voi viedä puoli tuntia.

Mainittakoon nettikasinoista esimerkkinä Kazoom, joka ensimmäisten joukossa otti käyttöönsä lohkoketjuteknologian. Nettikasino perustettiin vuonna 2018 ja se tarjoaa pelaamista ilman rekisteröitymistä. Tämä on nopea tapa pelata ilman pelitilin luomista sivustolle. Pelaaja voi siis aloittaa pelaamisen nopeasti, tunnistautumalla verkkopankkitunnuksillaan.

Lohkoketjuteknologian tulevaisuus

Moni miettii, tuleeko lohkoketjuteknologia korvaamaan nykyiset esimerkiksi rahansiirtoihin käytetyt teknologiat. Tämä on hyvinkin mahdollista, sillä teknologia on modernia ja tällä hetkellä yleisesti käytössä olevat maksuteknologiat ovat jo käymässä vanhaksi. Päivitystä tarvitaan, jotta tietoturva-asiat voivat pysyä ajan tasalla ja turvallisuusnormien mukaisina.

Kuten jo mainittu, maailman suurimmat pankit harkitsevat lohkoketjuteknologian käyttöönottoa eikä ihme, sillä se tarjoaa aivan erilaiset turvallisuusluokat kuin mikään muu teknologia. Lohkoketju takaa väärentämättömyyden ja tuo turvallisuuden tunnetta ja ennenkaikkea aitoa turvallisuutta. Lähde: https://www.suomicasino.com/

Lohkokejuteknologiasta on hyötyä niin monessa asiayhteydessä, että olisi ihme, jos teknologia ei yleistyisi. Teknologialla voidaan varmistaa käytännön asioita, kuten se, ettei auton kilometrimittaria pystyttäisi manipuloimaan. Sillä voitaisiin myös varmistaa, että asiakas saa todella sitä, mitä hän on alunperin tilannutkin – tästä esimerkkinä monien sähköyhtiöiden myymä uusiutuva sähkö. Koska dataa ei voida väärentää, voidaan helposti tarkistaa, onko asiakkaan ostama palvelu luvattua. Teknologiasta voivat siis hyötyä sekä henkilöt, yritykset että pankitkin.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Teknologia

Väkivallattomat Tietokonepelit 5-8 Vuotiaille Lapsille

Published

on

Lapsille on tarjolla paljon hyviä tietokonepelejä, jotka ovat sekä opettavaisia että hauskoja. Erityisesti väkivaltapelit ovat haitallisia pienille lapsille, joten on parasta etsiä muunlaista pelattavaa. Onneksi valinnan varaa on paljon ja tässä artikkelissa esittelemme mielestämme parhaimmat lasten pelit.

Aikuisille puolestaan suosittelemme boost casino pelit, joiden joukosta jokainen löytää itsellensä varmasti sopivimman kasinopelin. Kasinopelitkin ovat yleensä väkivallattomia, joten niiden parissa on mukava viettää aikaa.

Audiosurf

Audiosurf on loistava yhdistelmä kilpa- ja rytmipeliä, ja se on saanut lukuisia jäljittelijöitä. Pelaajat kilpailevat avaruusaluksissa olevissa kilparadoissa, jotka pomppivat ja muuttuvat musiikin mukaan. Keräämällä värillisiä lohkoja musiikin tahdissa pelaajat voivat saada pisteitä. Tämä peli voi olla sekä rentouttava että erittäin kilpailuhenkinen, kun musiikki nopeutuu.

Peliä voi pelata myös monipelinä. Kun mukana on monta pelaajaa, he voivat vuorotellen yrittää päihittää toistensa ennätykset tietyissä kappaleissa. Käyttämällä “Double Vision” -merkkiä, kahta avaruusalusta voidaan hallita samanaikaisesti ja pelaajat voivat saada yhdessä parempia pisteitä.

Octodad

Octodad on peli, joka kertoo onnettomasta mustekalasta, joka on naamioitunut tavalliseksi perheenisäksi. Se on lyhyt mutta upea kokemus. Surgeon Simulatorin kaltaisten pelien tapaan tämän pelin hauskuus ja huumori johtuvat enimmäkseen kömpelöistä hallintalaitteista. Päähenkilön ilmeikkäät silmät tekevät pelistä vieläkin hauskemmin.

Pelissä on myös yhteispelitila, jossa useat pelaajat tekevät yhteistyötä ohjaten Octodadia haasteiden läpi. Yhteispeli on outo sekoitus hauskuutta, mutta se on myös erittäin turhauttavaa. Kokonaisuudessa peli onnistuu olemaan hauska ja samalla välttyy perinteisten videopelien väkivallalta.

Garry’s Mod

Garry’s Mod on indie-projekti, joka on lähtöisin alun perin Half Life 2-pelistä. Garry’s Modissa voit rakentaa linnoituksia, ajoneuvoja ja vuoristoratoja. Se on hieno taiteellinen työkalu, ja sitä voi tarvittaessa pelata yhtäaikaa pari tusinaa pelaajaa. Tämä peli on myös siitä hyvä, että sitä pelaavat mielellään sekä lapset että aikuiset.

Peleissä on kuitenkin ikärajat syystä. Kotiliesi-lehden mukaan kannattaa pitää myös silmällä, pelaako lapsi sellaisia pelejä, joihin on laitettu korkea ikäraja. Lapsi voi myös seurata tällaisten pelien striimausta erilaisissa netin striimipalveluissa. Helsingin uutisten mukaan lapsille on hyvä määrätä joskus digipaussi, jos pelaaminen äityy liiallisiin määriin.

Simsit

Sims-pelejä on hienoa pelata ystävien ja perheen kanssa. Pelin avulla voit rakentaa talon ja täyttää sen omilla hahmoillasi ja hallita heidän elämäänsä heidän pelatessaan. Pelin jatkuessa voit rakentaa heidän uransa ja parisuhteensa ja katsella heidän pieniä elämän draamojaan. Sims-franchising on loistava pelisarja, jota voi pelata muiden kanssa, koska ohjaimia on helppo vaihtaa ihmisten välillä. Voit valita suosikkeja, tehdä tarinoita ja kilpailla muiden hahmojen kanssa.

Simsejä on tehty jo monta jaksoa ja mitä uudemman pelisarjan pelin valitsee, sitä paremman grafiikan ja hiotumman pelattavuuden saa. Huonona puolena niissä on se, että niiden sisältö on yleensä heikompaa.

Shaun The Sheep Stack

Late Lammas seikkailee tässä koko perheelle sopivassa yksinkertaisessa pelissä, jonka ideana on käyttää housukatapulttia, jolla lennätetään lampaita korkeaan pinoon. Tarkoituksena on yrittää ylettyä ikkunaan pinon avulla. Pelaajan tulee tähdätä tarkasti, jotta lampaiden pinosta tulee mahdollisimman vakaa. Peli sopii mainiosti aivan perheen pienimmillekin.

Eliza Queen of Chess

Tätä peliä pelatessa pääsee pukemaan shakin kuningattaren Elizan erittäin upeaksi turnausta varten. Hänelle täytyy valita mm. kauniit vaatteet, hienot asusteet sekä meikit ja hiuskoristeet.

Kun Eliza on koristeltu, hänestä voi ottaa kuvan ja lähettää sen vaikkapa kavereillesi.

Continue Reading

Teknologia

Viisi Parasta Suomessa Kehitettyä Peliä

Published

on

Suomessa on kehitetty joitakin maailmanlaajuisesti parhaita pelejä. Maan peliteollisuus on kasvun kannalta nopein. Pelien on tietysti houkuteltava pelaajia takaisin, mikä vaatii jatkuvaa uusien pelien tutkimusta ja kehittämistä.

Silloin tällöin ilmestyy uusi peli, josta tulee uusi suosikki. Netbet asiantuntijoiden mukaan tämä on luettelo viidestä parhaasta suomalaisesta pelistä, joita voidaan pelata vuonna 2021.

Angry Birds

Rovio julkaisi pelin joulukuussa 2009. Älypuhelimella pelattavasta pelistä tuli sensaatio maailmanlaajuisesti. Koska mobiilipelaaminen oli siihen aikaan vielä uutta, pelin possujen murskaaminen ja lintujen heittäminen oli ällistyttävä konsepti.

Vuoden 2010 helmikuussa pelistä tuli menestys YK:n App Storessa ja Yhdysvalloissa saman vuoden lokakuussa.

Rovio muutti pelin franchise-sarjaksi ja julkaisi peliin perustuvan animoidun elokuvan vuonna 2016. Myös elokuva oli suuri menestys. Pelistä on otettu inspiraatiota myös leluihin, keittokirjoihin, avaimenperiin, pehmoleluihin ja muihin tuotteisiin.

Nykyään sarjassa on yli 10 peliä. Ne on suunniteltu uudelleen elokuvien mukaan. Linnuille on annettu nimet ja äänet, jotka ovat edistäneet upeaa pelikokemusta.

Max Payne

Pelin on suunnitellut Remedy Entertainment vuonna 2001. Pelissä on vastustamattomia innovatiivisia toimintoja, kuten ampumisen hidastus ja mielenkiintoinen hahmo. Pelin julkaisun myötä ammuntapelit ovat siirtyneet uudelle tasolle.

Päähenkilö Max Payne on peitetehtävässä toimiva poliisi, joka on lavastettu syylliseksi murhasta. Hänen on tehtävä parhaansa selviytyäkseen vastoin kaikkea todennäköisyyttä. Hän pakenee sekä poliisia että mafiaa.

Pelaajat voivat käyttää alussa erilaisia aseita, kuten Beretta. Myöhemmin pelin edetessä pelaaja avaa haulikkoja, tarkkuuskiväärejä ja muita aseita. Fanit rakastavat tätä pelimuotoa.

Snake 1997 (Nokia)

Muistatko koukuttavan Nokian puhelinten käärmepelin? Pelin alkuperä oli vuonna 1997 julkaistussa Nokia 6110 -puhelimessa.

Käärmepeli oli erittäin suosittu Nokia-puhelimissa. Guinness World Records 2010 nimesi mobiiliversion maailman pelatuimmaksi peliksi.

Alkuperäisen version julkaisun jälkeen on ilmestynyt myös muita pelejä, kuten Snake II, jossa oli sokkeloita, bonuksia, syklisiä näyttöjä ja käärmemäisempi muoto, sekä Snake Xenzia ja Snake EX.

HMD Global, Nokian matkapuhelinten uusi kehittäjä, julkaisi päivitetyn Nokia 3310:n, jossa oli myös pelin päivitetty versio. Uusi versio on värikkäämpi, houkuttelevampi ja edelleen suosittu peli vuonna 2020.

Clash of Clans

Klaanin johtaminen voittoon ei ole koskaan tuntunut näin hyvältä. Clash of Clansissa voit luoda ja kustomoida kylääsi. Voit liittyä klaaniin tai perustaa omasi.

Yhteisö koostuu barbaareista. Sinun on muodostettava armeija suojellaksesi kylääsi ja taistellaksesi vihollista vastaan.

Sen julkaisun jälkeen vuonna 2012 peli sijoittui Supercellin Euroopan hienoimpien mobiilipelien julkaisijoiden joukkoon sekä iPhonen seitsemänneksi johtavaksi pelisovellusjulkaisijaksi vuonna 2019. Lisäksi se on 10 parhaan pelin joukossa pelaajien kulutuksen mukaan.

Slicks ‘n Slide (1993)

Peli julkaistiin alun perin MS-DOS-tietokoneille julkisohjelmana vuonna 1993. 26 vuoden jälkeen se on edelleen saatavilla.

Se oli rallipeli, jossa oli neljä rataa ja useita pelaajia. Alkuperäinen versio oli vain suomenkielinen. eikä pelissä ollut hiiriohjausta, joten kaikki pelaajat ohjasivat autoaan samalla näppäimistöllä.

Ohjaus oli yksinkertainen ja pelaajat näkivät koko radan samalla kertaa, mikä teki pelin oppimisesta yksinkertaista. Jopa neljä pelaajaa pystyi pelaamaan samanaikaisesti samalla näppäimistöllä.  Tämä oli hauskaa ystäville, kun kaikki ahtautuivat yhden näppäimistön ääreen kilpaillakseen toisiaan vastaan.

Peliä pelanneille pelaajille se on edelleen nostalginen.

Päätelmä

Mobiilipelien lisäksi Suomessa on myös lukuisia kasinopelejä. Koska maailma käy läpi laajamittaista digitalisointia jokaisella toimialalla, myös kasinopelit ovat kehittyneet online-alustoiksi.

Viime aikoina olemme nähneet pelien kehittyvän paremmiksi versioiksi houkuttelevammilla ominaisuuksilla. Jotkut vanhat pelit, vaikkakin nyt päivitetyt, kuten esimerkiksi Snake, ovat edelleen suosittuja vuonna 2020. Pelaajat kuitenkin muistelevat vanhoja pelejä edelleen.

Continue Reading

Teknologia

Onko e-urheilu oikeaa urheilua? Maita, joissa e-urheilua pidetään urheiluna

Published

on

Kaikki e-urheilijat ovat varmasti törmänneet tähän väittelyyn. Osa ihmisistä ei pidä e-urheilua lainkaan oikeana urheiluna ja sen nimeä harhaanjohtavana. On kuitenkin maita, jotka ovat ottaneet tämän lajin vakavasti ja antaneet sille urheilustatuksen. Suomi on yksi näistä maista.

Tunnustusta ympäri maailmaa

Eri maiden kannat e-urheiluun vaihtelevat suuresti. Maat, joissa se on suosittua, kuten Etelä-Korea, tunnustavat e-urheilun urheiluksi, mutta monet muut maat eivät virallisesti tunnusta sitä urheiluksi. Esimerkiksi Saksassa vastustetaan voimakkaasti sitä, että e-urheilua pidettäisiin todellisena urheilulajina.

Yhdysvallat kohtelee e-urheilijoita kuten muitakin urheilijoita. Maa tarjoaa jopa urheilijaviisumeita vieraileville pelaajille. Myös monet muut maat tarjoavat tällaista apua lajin ammattilaisille, jolloin kilpailuihin osallistuminen on helpompaa, mutta monet pelaajat kamppailevat edelleen kansainvälisiin kilpailuihin pääsystä viisumikysymysten takia. Arslan Ash, yksi maailman menestyneimmistä Tekken-pelaajista, pidettiin poissa kansainvälisistä peleistä vuosien ajan viisumikysymysten takia, mikä esti pakistanilaista pelaajaa kilpailemasta kansainvälisesti.

Lajin historiassa asiat ovat jo muuttuneet huomattavasti – niinkin vähän aikaa sitten kuin vuonna 2014 ESPN:n puheenjohtaja ilmoitti, että e-urheilu ei ole oikeaa urheilua. Kyseisen lausunnon jälkeen hänen televisioverkkonsa on tehnyt useita erittäin tuottoisia lähetystarjouksia suurimpien e-urheiluliigojen kanssa.

Vastaavasti useat saksalaiset olympiavirkamiehet vertasivat e-urheilua neulontaan ja sanoivat, että se ei edes ansainnut e-urheilun nimeä. He ehdottivat lajin nimeksi sähköistä pelaamista. Saksa on kuitenkin yksi suurimmista e-urheilun maista Euroopassa ja maasta tulee monia huippupelaajia peleissä kuten Counter-Strike, League of Legends ja Dota 2. Toisin sanoen maan itsensä ja sen virkamiesten välillä on melko suuri ero.

Maat, jotka tunnustavat lajin urheiluna

Korean E-sports-lajiliitto on pyrkinyt erityisen aktiivisesti saamaan lajille virallisen tunnustuksen kansakunnilta ympäri maailmaa. Ei ole mikään salaisuus, että Etelä-Korea on yksi suurimmista e-urheilun markkinoista maailmassa. Tähän mennessä maat, kuten Yhdysvallat, Suomi ja jopa hieman hillitty Saksa, ovat tunnustaneet lajin urheiluksi. Myös Venäjä, Italia, Tanska ja Nepal ovat liittyneet tähän joukkoon. Viimeisin maa, joka tunnusti e-urheilun urheilulajina, on Ukraina. Maa tunnusti sen urheiluna syyskuussa 2020.

Tämän kehityksen myötä käydään vilkasta keskustelua siitä, onko lajilla mahdollisuus päästä jopa olympialaisiin. Vaikka virallisiin kesäolympialaisiin ei lajilla ole vielä mahdollista päästä, on e-urheilukilpailuja järjestetty muissa olympiatapahtumissa, kuten Asian Games -kisoissa, jossa e-urheilu on ollut mukana useammin kuin kerran. Pohjimmiltaan e-urheilun tunnistamisella urheiluna onkin merkitystä siinä, pääseekö laji joskus olympialaisiin vai ei. E-urheilun tapaan myös pokerin urheilullisuutta on kyseenalaistettu jo vuosikymmenten ajan, vaikka lajia on televisioitu pitkään eri urheilukanavilla. Pokeria ja muita rahapelejä pelataan verkossa esimerkiksi pikakasinoilla, joten se muistuttaa monella tapaa nykyisestä E-urheilua.

Vasta-argumentit

Vaikka useimmat fanit (ja jopa jotkut kriitikot) ovat yhtä mieltä siitä, että lajia on pidettävä urheiluna, on silti paljon ihmisiä, jotka eivät ole sitä mieltä. Tässä keskeisimmät väitteet:

  • E-urheilu ei vaadi fyysistä rasitusta eikä myöskään hyvää kuntoa. Jotkut pelaajat kuitenkin väittävät, että hyvä fyysinen kunto on oleellinen osa lajia, mutta sitä ei kuitenkaan suoraan vaadita pelisuorituksissa.
  • Toinen argumentti on oikeudenmukaisuus ja pisteytys. Monissa kilpailuissa erilaiset pelin sisäiset päivitykset ja metamuutokset vaikuttavat aktiivisesti pelin pelaamiseen ja pisteytykseen ja voivat jopa antaa pelaajille “epäoikeudenmukaisen” edun.
  • Myös säännöt muuttuvat useammin kuin muissa urheilulajeissa ja uusia sääntöjä tulee mukaan jatkuvasti.

Kysymykseen siitä, onko e-urheilu oikeaa urheilua vai ei, ei ole lopullista vastausta, ja tästä tullaan varmasti väittelemään vielä jatkossakin. Lajin suosio on kuitenkin taattu, ja se houkuttelee puoleensa uusia harrastajia nopeammin kuin moni olympialaji. Ehkä jonain päivänä näemme e-urheilua myös olympialaissa.

Continue Reading

Tags

Trending